Det är viktigt att ha en genomtänkt SEO-strategi. Men vad är egentligen en SEO-strategi för någonting, och vad kostar det att ha en bra SEO-strategi?

I den här artikeln reder vi ut alla begrepp åt dig, och vi berättar även hur vi hjälper dig med din SEO-strategi.

Vad är en SEO-strategi?

En SEO-strategi är en detaljerad plan för hur du får dina webbsidor att synas bättre i sökmotorer såsom Google och Bing. Det huvudsakliga målet är alltså att din sida ska få mer organisk trafik. En bra SEO-strategi ska bland annat inkludera länkbyggande och välskrivna SEO-texter.

Mer specifikt ska dina webbsidor bli tekniskt bättre och mer SEO-anpassade än dina konkurrenters webbsidor. Vi har alla kunskaper som behövs, så kontakta gärna oss för en kostnadsfri offert.

Det kan vara svårt att lyckas med sin SEO-strategi

Det är enkelt att misslyckas med sin SEO-strategi. Ibland kan texterna vara av för låg kvalitet, och ibland kan det vara så att du publicerat för få artiklar. Google gillar nämligen webbsidor som har svar på alla potentiella frågor besökare kan ha om exempelvis lån eller online-casinon.

Som vi nämnde ovan hjälper vi dig, oavsett om du försökt och misslyckats eller om du inte utformat din SEO-strategi än.

Tips: Vi hjälper dig inom SEO för finans och SEO för casino och iGaming.

Sätt upp tydliga mål

Det är av stor vikt att sätta upp mål som känns meningsfulla, och du samtidigt kan nå på ett realistiskt sätt. Nedan ger vi dig exempel på tre tydliga frågor som du ska kunna svara på för att lyckas med din SEO-strategi.

  1. Vad vill du att besökarna ska göra mer frekvent? Klicka på fler länkar, köpa fler produkter och/eller teckna sig för dina nyhetsbrev.
  2. Inom vilken nisch vill du växa? Är det kanske viktigt att växa internationellt? Om ja, då hjälper vi dig gärna med internationell SEO.
  3. Hur stor trafikökning förväntar du dig? Och hur ska du lyckas locka fler besökare till din webbsida.

Kartlägg vad dina konkurrenter gör

Att ta reda på hur dina konkurrenter arbetar inom SEO är viktigt för att du själv ska kunna bygga upp en effektiv SEO-strategi. Du ska bland annat ha vetskap om vilka sökord dina konkurrenter rankar på, hur deras länkstrategi är utformad samt hur deras webbsidor är utformade.

3 viktiga faktorer som du ska kartlägga 

3 fördelar med att skapa en SEO-strategi

  1. Du tjänar ofta pengar på det. Detta tack vare att de avgifter vi tar ut i princip alltid understiger den förtjänst du får via ökad försäljning och/eller fler leads.
  2. Din webbsida får mer trafik. Det medför främst att du tjänar mer pengar.
  3. Din webbsida får en högre auktoritet på Google. Det innebär bland annat att den blir värd mer pengar.

3 utmaningar med att skapa en SEO-strategi

  1. Det kan ta tid innan du ser resultat. Ibland tar det månader innan du märker av att din webbsida blir mer synlig i sökmotorernas resultatsidor.
  2. Du kan bli straffad av Google om du gör fel. Ta gärna hjälp av oss om du känner dig osäker gällande hur du ska utforma din SEO-strategi.
  3. Sökmotorerna uppdaterar ofta sina algoritmer. Det medför att du kan bli tvungen att förändra din SEO-strategi för att på så sätt ranka bättre än konkurrenterna. 

Kontakta oss för att få en tydlig SEO strategi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *