logo icon

Så fungerar en sökordsanalys - och så beställer du en!

Att utföra en nyckelordsundersökning är viktigt för att du ska kunna driva mer trafik till din webbsida. I den här artikeln berättar vi bland annat vad en sökordsanalys är, samt hur du utför en sökordsanalys.

logo icon

Vad är en sökordsanalys?

En sökordsanalys är en process med mål att du ska få reda på vad personer söker på i sökmotorer, för att således själv kunna skriva bättre SEO-texter. När du utför en sökordsanalys får du bland annat reda på hur populära specifika sökfraser är, samt hur svåra de är att ranka på.

Värt att lägga märke till är att de sökord du får fram inte längre är den starkaste rankingfaktorn, vilket var fallet för cirka 10 år sedan. Numera är det viktigast att förstå sökintentionen (search intent) som ligger bakom nyckelorden.

Men bara för att så är fallet är det fortfarande nödvändigt att genomföra en sökordsanalys. Låt oss berätta varför: När du tagit reda på vilka nyckelord som är viktiga för en specifik artikel får du nämligen också reda på vad sökintentionen är.

Ställ dig dessa frågor innan sökordsanalysen

Om du driver en jämförelsewebbsida för lån är det exempelvis en bra idé att fråga sig följande saker innan du tar fram relevanta nyckelord:

  • Vilka typer av lån vill besökarna teckna sig för?
  • Har besökarna befintliga lån?
  • Vilka är det som tillhör målgruppen som gör dessa sökningar?

När du fått svar på alla viktiga frågor är det betydligt lättare att utföra en nyckelordsundersköning.

Det finns 2 typer av nyckelord

Lång tail-nyckelord

Nyckelord med en lång svans som på engelska kallas för “Long-Tail Keywords” har i regel en hög konverteringsgrad. “Låna pengar snabbt på helgen” är en typisk long tail-nyckelfras som konverterar bra. Det är relativt få som söker efter dessa typer av nyckelord, men de som väl söker efter lån på helgen är i regel villiga att konvertera.


Short tail-nyckelord

Short tail-nyckelord är korta, de har även en stor sökmängd och de består i princip alltid av ett fåtal ord såsom “låna pengar”. Värt att lägga märke till är att short tail-nyckelord i regel konverterar dåligt, så du ska alltid komplettera short-tail keywords med long tail keywords för att således fånga upp så många besökare som möjligt.

Måste du träffa nyckelorden exakt?

Du behöver inte träffa nyckelorden exakt, vilket vi exemplifierar nedan.

Sverige fotboll” kan bli “Fotboll i Sverige
Lån snabb avbetalning” kan bli “Lån med snabb avbetalning
Mataffärer Karlstad” kan bli “Mataffärer i Karlstad

Google och andra sökmotorer förstår nämligen kontexten, och straffar dig inte för att du lägger till ord som gör att meningen låter mer naturlig. Ord såsom “i” och “med” kallas för “transition words”, och du ska förslagsvis använda dig av dessa. Tänk på att du ska skriva för besökarna i första hand, och inte för sökmotorerna.

5 verktyg som hjälper dig göra en sökordsanalys

  1. Ahrefs, som är världens bästa SEO-verktyg. 
  2. Moz, som fungerar nästan lika bra som Ahrefs.
  3. Semrush, som också kan identifiera alla viktiga sökord.
  4. Cognitive SEO, som hittar många sökord.
  5. Googles “läs mer-fält”, där relaterade sökningar visas.
sökord
Ostriching SEO Byrå

Vill du ha hjälp med att genomföra en sökordsanalys

Om så är fallet, kontakta oss gärna för en kostnadsfri offert. Vi genomför alla sökordsanalyser inom två arbetsdagar, och vi har dessutom stor erfarenhet av hur man genomför sökordsanalyser på ett effektivt och korrekt sätt.

logo icon

Få en gratis offert inom 48h!

Ostriching logo

Svar på vanligt ställda frågor

  • Är det dyrt att göra en sökordsanalys?

    Det är relativt dyrt att göra en sökordsanalys på egen hand, då de bästa SEO-verktygen kostar upp emot 10 000 kr per år. Vi hjälper dig dock för en betydligt lägre summa än så. Om du så önskar sköter vi både framtagandet av nyckelorden och SEO-texterna.

  • Vad är ett nyckelord?

    Ett nyckelord är ett förslag på ett ämnesområde i en artikel. Nyckelordet ger dig alltså en bra överblick gällande vad den potentiella besökaren är ute efter. När du skriver en SEO-anpassad artikel är det därför viktigt att du träffar alla viktiga sökord för att ta upp det som är viktigt.

  • Vad är en sökordsplanerare?

    En sökordsplanerare är ett verktyg som hjälper dig ta fram relevanta sökord för en artikel. Det är vanligt att en sökordsplanerare kostar pengar, men om du vill komma billigare undan är det en bra idé att anlita en SEO-byrå som hjälper dig med framtagandet av nyckelord.

  • Vad är keyword research?

    Keyword research är det engelska uttrycket för det vi i Sverige kallar för en nyckelordsundersökning. Med nyckelordsundersökning menas att du tar fram ett flertal ord som tillsammans beskriver sökintentionen, så att du således kan skriva en bättre SEO-text.