Ostriching SEO Byrå

Så kan vi erbjuda dig prisvärda SEO-texter av bra kvalitet

Vi anlitar bara erfarna SEO-skribenter, som i sin tur vet hur de skriver content av bra kvalitet. I den här artikeln förklarar vi bland annat vad det är för skillnad på ett blogginlägg och SEO-texter, samt vad som krävs för att skriva och leverera SEO-texter av hög kvalitet.

logo icon

Få ett gratis prisförslag på SEO-texter!

Ostriching logo

Så skriver du bra SEO-texter​

När du skriver SEO-anpassade texter är det viktigt att du har de rätta nyckelorden i åtanke. Dessa nyckelord måste inkluderas i texten på ett naturligt sätt för att såväl sökmotorer som besökare ska förstå vad artikeln handlar om. Men du får inte heller vara för stelbent när du skriver.

För att nämna ett exempel ska nyckelordsfrasen “SEO-texter svenskar” heta “SEO-texter för svenskar”. Det är alltså viktigare att läsaren förstår vad skribenten menar. Dessa “transition words” (i detta fallet “för”) är helt okej att inkludera när du skriver SEO-texter.

Det är viktigt att göra research

När du skriver SEO-texter ska du se till att skapa värde för besökaren. Att i en stadig ström exempelvis bara skriva produktspecifikationer på en mjukvarurecension ger inte läsarna något värde. Det är nämligen viktigt att du lär dig hur produkten fungerar, samt vilka aspekter av den jämförda produkten som skiljer sig mot konkurrenterna.

Det är även viktigt att försöka ranka på många nyckelordsfraser när du skriver SEO-texter. “SMS-lån” är ett extremt svårt nyckelord att försöka ranka på, men om du kompletterar det nyckelordet med lättare nyckelord kommer det gå lättare.

Att exempelvis inkludera “SMS-lån i Sverige mot en låg månadsränta” och “billiga SMS-lån i Sverige” är en bra idé, för då rankar nämligen artikeln på fler sökord, vilket ger artikeln mer organisk trafik från Google.

8 steg för att skriva bra SEO-texter

 

  1. Bestäm vad artikeln ska handla om. I detta steg är det viktigt att du gör ordentlig research, för att försäkra dig om att 
  2. Målgruppsanpassa dina texter. Tala inte över huvudet på exempelvis ungdomar om du skriver för dem, och du ska i regel inte heller använda för svåra ord om du inte skriver för fackpersoner. Att förklara vad solceller kostar för solcellsspekulanter inkluderar inte att du förklarar hur växelriktaren transformerar likström till växelström. Läsarna (dvs. de potentiella kunderna) vill i det fallet bara vet vad ett solcellssystem kostar och vad som påverkar priset.
  3. Välj ut lämpliga nyckelord. Det kan du göra via ett SEO-verktyg såsom Ahrefs.com eller Semrush.com. 
  4. Skapa en rubrik som får användare att vilja klicka på artikeln. De 5 bästa onlinespelen eller de 10 bästa casinoleverantörerna är båda två bra rubriker. Värt att lägga märke till är att rubriken tydligt ska beskriva vad artikeln handlar om, samt förslagsvis vara under 60 tecken lång.
  5. Skriv en informativ artikel. Alla tänkbara frågor ska besvaras, så om besökaren har ytterligare frågor efter att hon läst hela artikeln har du misslyckats med att skapa en heltäckande artikel.
  6. Dela in texten i stycken och underrubriker. Besökare som inte har tid att läsa hela artikeln läser i regel bara rubrikerna. Det är därför viktigt att rubrikerna har en logisk struktur, samt beskriver vad texten nedanför handlar om.
  7. Träffa nyckelorden. Det är viktigt att du träffar alla nyckelord, men inte på bekostnad av läsbarheten. Att “trycka in” nyckelord bara för sakens skull är alltid en dålig idé. Utöver detta ska du ha som vana att inludera de viktigaste sökorden i rubriker, för att Google lägger särskilt hög vikt på ord som ingår i en överskrift. 
  8. Skriv bra metatitlar. Att skriva en bra SEO-titel och en bra metatitel är extremt viktigt för att förbättra artikelns synlighet hos sökmotorer såsom Google och Bing.

Hur kommer det sig att ni erbjuder bra SEO-texter?

Vi samarbetar bara med SEO-skribenter som verkligen bryr sig om att göra artikeln ger ett professionellt intryck, samt är informativ. Samtliga av våra SEO-skribenter korrekturläser dessutom sina artiklar minst en gång innan publicering, och utöver det inkluderas kostnadsfria revisioner.

Tips: Våra skribenter skriver om ditt redan publicerade textmaterial om du så önskar.

Hur fungerar metatitlar?

Metatitlar består av text som visas upp bland sökmotorernas resultatsidor. SEO-titeln är artikelns överskrift i sökmotorerna, som i sin tur inte behöver vara densamma som artikelns riktiga överskrift. Metabeskrivningen beskriver i stället vad artikeln handlar om på ett kompakt sätt.

Att få dessa två faktorer att fungera är a och o när det kommer till sökmotoroptimering och SEO-texter.

Hur skiljer sig en SEO-text från en bloggpost?

Ett vanligt blogginlägg är ett inlägg där skribenten inte fokuserar på sökord, utan endast försöker skriva en värdeskapande artikel. Att lägga fokus på att skriva en bra artikel är viktigt, men när du ändå gör det kan du lika gärna inkludera viktiga sökord för att ranka bättre på Google.

När du inkluderar viktiga sökord i en artikel transformerar du en vanlig bloggpost till SEO-text, som i sin tur har bättre möjligheter att visas högt upp i sökmotorernas resultatsidor.

Vill du beställa artiklar av oss?

Vi säljer såväl SEO-optimerade artiklar som länkar till dig för konkurrenskraftiga priser. Du kan alltså lita på oss till 100 % när det kommer till din eller dina webbsidors länkbygge. Kontakta oss gärna för en detaljerad offert gällande såväl SEO-texter som länkar. Vi för gärna en dialog med dig.

Vill du skriva texter för oss?

Om du vill jobba som SEO-skribent hos oss rekommenderar vi att du kontaktar oss och introducerar dig själv. Vi vill gärna veta hur länge du arbetat som SEO-skribent, samt om du genomgått någon utbildning som kan gagna ditt arbete som SEO-skribent.

Du är välkommen att kontakta oss oavsett tidigare erfarenhet eller nuvarande kunskapsnivå inom SEO.

Få en gratis offert inom 48h!

Ostriching logo